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Gothic script. For other languages, whether it be Latin, French, English or Italian, he uses the
Latin script with Antiqua letters, Greek script for Greek quotes. In a running text, he changes
the script when the language changes” (Dierk Schnitger, Die Papiere undWasserzeichen der Hegel-
Manuskripte. Analytische Untersuchungen , vol. 4 of Kataloge der Handschriftenabteilung/Staatsbibliothek
Preu ß ischer Kulturbesitz [Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1995], 21).
2. See Eva Ziesche, Der handschriftliche Nachlaß Georg Wilhelm Friedrich Hegels und die Hegel-
Bestände der Staatsbibliothek zu Berlin Preussischer Kulturbesitz . Teil 1. Katalog , vol. 4 of Kataloge der
Handschriftenabteilung/Staatsbibliothek Preussischer Kulturbesitz (Wiesbaden: Otto Harrassowitz
Verlag, 1995).
3. Ibid.
4. Niklas Luhmann, Archimedes und wir. Interviews , ed. Dirk Baecker und Georg Stanitzek,
vol. 143 (Berlin: Merve Verlag, 1987), 149f.
5. Niklas Luhmann, “ Kommunikation mit Zettelk ä sten, ” in Ein Erfahrungsbericht , ed. Andr é
Kieserling (Bielefeld: Universität als Milieu, Haux, 1993), 53-61, at 55.
6. Niklas Luhmann, “ Lesen lernen, ” in Short Cuts (Zweitausendeins: Frankfurt am Main,
1995/2001), 150-156, at 156.
7. Robert Spaemann, “ Niklas Luhmanns Herausforderung der Philosophie, ” in Paradigm Lost ,
Über die ethische Reflexion der Moral. Rede anlässlich derVerleihung des Hegel-Preises 1989 , vol. 797 of
suhrkamp taschenbuch wissenschaft , ed. Niklas Luhmann (Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag,
1990), 49-73, at 62.
8. Niklas Luhmann, Die Gesellschaft der Gesellschaft , vol. 1360 of suhrkamp taschenbuch wissenschaft
(Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 1998), 11.
9. See Ernst Robert Curtius, “ Goethes Aktenf ü hrung, ” in Kritische Essays zur europäischen Literatur
(Bern: Francke, 1954), 57-69.
10. “Is the Machine Man's Friend or Man's Enemy?” asks the lead article in the journal Office
Organization under the headline “ Does the Office Machine Devour Souls? ” Anonymous, “ Fri ß t
die B ü romaschine Seelen? ” B ü roorganisation 5, no. 10 (1931): 73, to which there is a (new)
objective answer: “The machine need not be an enemy, but also no object of veneration. It has
taken over other powers, but created no new ones. The machine is comprehensible, it is no
mystical object for the mechanic. Why is it for writers?” (Friedrich Sieburg, “Anbetung von
Fahrst ü hlen, ” Die literarischeWelt 2, no. 30 [1926]: 8).
11. Luhmann, “ Kommunikation mit Zettelk ä sten, ” 53.
12. Ibid.
13. Luhmann, Archimedes und wir , 142.
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