Biomedical Engineering Reference
In-Depth Information
Lacomblez, M. (2001). Analyse du travail et élaboration des programmes de for-
mation professionnelle.
Relations Industrielles
, 56(3), 543-578.
Lacomblez, M., Bellemare, M., Chatigny, C., Delgoulet, C., Re, A., Trudel, L., and
Vasconcelos, R. (2007). Ergonomics analysis of work activity and training:
basic paradigm, evolutions and challenges. In R. Pikaar, E. Koningsveld, and
P. Settels (Eds.),
Meeting diversity in ergonomics
(pp. 129-142). Amsterdam:
Elsevier.
Leplat, J. (2005). Les automatismes dans l'activité: pour une réhabilitation et un
bon usage.
@ctivités
, 2(2), 43-68. Retrieved from http://www.activites.org/
v2n2/leplat.pdf.
Marc, J., and Rogalski, J. (2008). Collective management in dynamic situations.
Cognition, Technology, and Work
, 11(4), 313-327.
Mayen, P. (1999). Des situations potentielles de développement.
Education
Permanente
, 139, 65-86.
Molinié, A. F. (2005). Feeling capable of remaining in the same job until retire-
ment? In D. Costa, W. J. A. Goedhard, and J. Ilmarinen (Eds.),
Assessment and
promotion of work ability health and well-being of ageing workers
(pp. 112-117).
Amsterdam: Elsevier.
Montmollin, M. de. (1974).
L'analyse du travail préalable à la formation
. Paris: Armand
Colin.
Montmollin, M. de. (1993).
Ergonomie et santé
. Presented at the 28th Congress of
SELF, Ergonomie et Santé, Geneva, Switzerland.
Olry, P., and Vidal-Gomel, C. (2011). Conception de formation professionnelle con-
tinue: tensions croisées et apports de l'ergonomie, de la didactique professi-
onnelle et des pratiques d'ingénierie.
@ctivités
, 8(2), 115-149. Retrieved from
http://www.activites.org/v8n2/v8n2.pdf.
Piaget, J. (1974/1976).
The grasp of consciousness
. Cambridge, MA: Harvard
University Press.
Pueyo, V., Toupin, C., and Volkoff, S. (2011). The role of experience in night work:
lessons from two ergonomic studies.
Applied Ergonomics
, 42(2), 251-255.
Rogalski, J., Plat, M., and Antolin-Glenn, P. (2002). Training for collective compe-
tence in rare and unpredictable situations. In N. Boreham, R. Samurçay, and
M. Fischer (Eds.),
Work process knowledge
(pp. 134-147). London: Routledge.
Samurçay, R., and Rabardel, P. (2004). Modèles pour l'analyse de l'activité et des
compétences: propositions. In R. Samurçay and P. Pastré (Eds.),
Recherches en
didactique professionnelle
(pp. 163-180). Toulouse: Octarès.
Samurçay, R., and Rogalski, J. (1998). Exploitation didactique des situations de
simulation.
Le Travail Humain
, 61(4), 333-359.
Santos, M., and Lacomblez, M. (2007). Que fait la peur d'apprendre dans la zone
prochaine de développement ?.
@ctivités
, 4(2), 16-29. Retrieved from http://
www.activites.org/v4n2/v4n2.pdf.
Schön, D. A. (1983).
The reflective practitioner: how professionals think in action
. New
York: Basic Books.
Teiger, C. (1993). L'approche ergonomique: du travail humain ̀ l'activité des hom-
mes et des femmes au travail.
Education Permanente
, 116(3), 71-96.
Teiger, C., and Montreuil, S. (1996). The foundations and contribution of ergonom-
ics work analysis in training programmes.
Safety Science,
23(2), 81-95.
Tourmen, C., and Prévost, H. (Eds.). (2010).
Être formateur aujourd'hui. Des forma-
teurs de l'AFPA s'interrogent sur leur métier
. Dijon, France: Raisons et Passions.