Chemistry Reference
In-Depth Information
arrangement of sodium ions and chloride ions in the ratio 1:1 (see also
detailed information in Chaps. 6 and 10).
Material: Sodium chloride (rock salt) crystals, cellulose spheres (per student
about 18 white spheres (diameter 30 mm) and 18 red spheres (diameter
12 mm)), glue.
Procedure: The balls are glued together to layers as shown (see the picture),
two times two layers are put in reverse order together to a square column. It is
determined how many small balls touch one large ball and how many big
balls touch one little ball. The produced model is compared with the original
rock salt crystal. It should be discussed which aspects of the model are
suitable, and which limitations of the model exist.
Observation: The layers form a square column and show a closest sphere
packing model of the sodium chloride structure. A large sphere is touched in
the interior of the packing by six small spheres; a small sphere is touched by
six large spheres. The ratio of spheres in the model is 1:1 (see also detailed
information in Chaps. 6 and 10).
References
1. Prenzel M, Krapp A (1992) Interessen, Lernen und Leistung. Aschendorff, Munster
2. Schiefele U (1990) Einstellung, Selbstkonsistenz und Verhalten. Hogreve, Gottingen
3. Graber W, Stork H (1984) Die Entwicklungspsychologie Jean Piagets als Mahnerin und
Helferin im naturwissenschaftlichen Unterricht. MNU 37:257
4. Duit R (1996) Lernen als Konzeptwechsel im naturwissenschaftlichen Unterricht. In: Duit R,
von Rhoneck C (eds) Lernen in den Naturwissenschaften. IPN, Kiel
5. Heilbronner E, Wyss E (1983) Bild einer Wissenschaft: Chemie. ChiuZ 17:69
6. Barke H-D, Hilbing CH (2000) Image von Chemie und Chemieunterrichts. ChiuZ 34 (2000)
7. Wagenschein M (1971) Die Padagogische Dimension der Physik. Westermann, Braunschweig
8. Jackel M, Risch KH (1994) Chemie heute. Schroedel, Hannover
9. Wanjek J, Barke H-D (1998) Einfluss eines alltagsorientierten Chemieunterrichts auf die
Entwicklung von Interessen und Einstellungen. In: Behrendt H (ed) Zur Didaktik der Chemie
und Physik. Kiel, Leuchtturm
10. Harsch G, Heimann R (1998) Didaktik der Organischen Chemie nach dem PIN-Konzept. Vom
Ordnen der Ph
anomene zum vernetzten Denken. Vieweg, Braunschweig
11. Lind G (1975) Sachbezogene motivation. Weinheim, Beltz
Search WWH ::




Custom Search