Travel Reference
In-Depth Information
Warwick, embodied in the artist-figure: 'there was little before La mon-
tagne secrète to show that the voyageur type in literature was on his way
to becoming an artist. On the other hand, there was everything to show
that this was his destiny' ( The Long Journey , 99). 3 Moreover, in addition
to this geographical/psychological gravitation towards the north, there
is in this novel, as André Brochu notes, 'un déplacement continu vers
l'Est, qu'on peut interpréter comme la transposition spatiale de cette
quête de la lumière qui sous-tend l'activité du peintre' ( La Montagne ,
539; a continual displacement towards the East, which can be inter-
preted as the spatial transposition of this quest for light that underlies
the painter's actions). In short, along with its political and social con-
text, La montagne secrète is informed by literary history, art history, and
mythology, the very constitutive elements of this study.
Part One: Solitude
Descriptive passages in La montagne secrète have the added dimension
of being perceived through the trained eye of Pierre, which lends the
novel a highly visual or 'spectacular' quality, 4 as in this description of a
solitary quaking aspen, which inaugurates the second chapter:
Pierre s'approcha de la berge, planta sa pagaie debout dans l'eau peu pro-
fonde, près du bord, pour examiner à loisir, en détaillant sa forme, le frêle
peuplier-tremble. Très penché au-dessus de l'eau, l'arbre avait l'air de
considérer comment pour lui tout allait bientôt finir. Pierre prit dans sa
poche un bout de crayon, un morceau de papier. Les feuilles de l'arbre
tremblaient. Il s'en échappait un faible son pareil à une voix de tendresse.
Pierre écouta un long moment. Il eût aimé à travers son dessin faire enten-
dre aussi quelque chose de cette voix. Mais quelle était donc sa tâche qui
se faisait plus exigeante, plus audacieuse, à mesure que lui-même progres-
sait? De cette manière, comment atteindre son but? Ah, mais n'importe!
Peut-être ne s'agissait-il dans le fond que de rendre cet arbre distinct de
tous les autres, de le révéler. Il commença son croquis en traits extraordi-
nairement rapides, scrutant malgré lui son propre mobile. Qu'est-ce en
somme qui l'intéressait? Le côté solitaire, abandonné de la création? [20;
Pierre drew close to the bank, planting his paddle upright in the shallow
water near shore so that he might examine the tiny aspen at leisure,
remarking its every detail. As it leaned out low over the water, the little
tree gave you the impression of deeply pondering its own forthcoming
demise. Pierre plucked from his pocket a bit of pencil and a scrap of paper.
 
Search WWH ::




Custom Search