Travel Reference
In-Depth Information
broader issues like identity and commemoration. Furthermore, the sig-
nificance of landscape representation to both these issues might go un-
noticed in a painting since landscape is a principal genre in visual
imagery; when it assumes a major place in a literary work, however,
when the visual intrudes on the verbal medium, when descriptive lan-
guage interrupts the narrative flow, it then becomes more striking and
causes us to stop and question its function and thus the messages it
brings into play. 10 In short, by looking at literature and painting to-
gether, we can go beyond what is 'literary' or 'painterly' to get at what
is, for example, 'natural' or 'cultural.' Ultimately, of course, the ques-
tion of the kinship of the arts is not determined by the critic, the histo-
rian, the reader, or the spectator, but by the artist; in this regard, the
position of the songwriter Gilles Vigneault (chapter ten), for example, is
unequivocal: 'Aucun art ne fait son chemin seul. Les tableaux suspen-
dus tout autour de vous sont en rapport direct avec la littérature, la
sculpture, la peinture, la chanson et toutes les manifestations artistiques
de leur époque.' (No art form makes its way alone. The paintings hang-
ing all around you have a direct relationship with the literature, the
sculpture, the painting, the song, and all the artistic manifestations of
their time.) 11
In literature, tactics like narrative framing, multiple voices, progressive
focusing, antithetical pairing, and figurative language (from personifica-
tion and metaphor to symbolism and myth) are mustered to produce ver-
bal images that accommodate and vitalize the contradictory combinations
engendered by nature and culture on all levels, from description and
character to plot, theme, and ideology. The following example is from
Anne Hébert's 1988 novel, Le premier jardin ( The First Garden ):
Est-ce donc si difficile de faire un jardin, en pleine forêt, et de l'entourer
d'une palisade comme un trésor? Le premier homme s'appelait Louis
Hébert et la première femme, Marie Rollet. Ils ont semé le premier jardin
avec des graines qui venaient de France. Ils ont dessiné le jardin d'après
cette idée de jardin, ce souvenir de jardin dans leur tête, et ça ressemblait
à s'y méprendre à un jardin de France, jeté dans la forêt du Nouveau
Monde. Des carottes, des salades, des poireaux, des choux bien alignés, en
rangs serrés, tirés au cordeau, parmi la sauvagerie de la terre tout alentour.
Quand le pommier, ramené d'Acadie par M. de Mons, et transplanté, a
enfin donné des fruits, c'est devenu le premier de tous les jardins du
monde, avec Adam et Ève devant le pommier. Toute l'histoire du monde
s'est mise à recommencer à cause d'un homme et d'une femme plantés en
 
Search WWH ::




Custom Search